Monday 3 June 2013

Idea - modal penting dalam perniagaan

pengenalan

Adakah anda tertanya-tanya bagaimana perniagaan memperoleh idea-idea perniagaan untuk membuat inovasi untuk menyimpan lebih awal daripada pesaingnya ? Bayangkan kasut kanak-kanak yang mempunyau cahaya pada tapaknya, atau akuarium diperbuat daripada peranti realiti maya atau komputer riba yang boleh berkomunikasi dengan dunia luar tanpa sambungan telefon atau gula tiruan manis tetapi tidak mengandungi kandungan gula yang sebenar dan pelbagai idea-idea perniagaan baru . Apa yang semua idea-idea ini tiba-tiba muncul di kepala peniaga itu ? Atau peniaga akan bermeditasi sepanjang hari mencari idea-idea untuk mempromosikan perniagaan ?
   Hakikat semua peniaga telah sentiasa dihargai idea dan memerlukan idea-idea untuk bergerak ke hadapan dan mengembangkan perniagaan. Ada yang mampu menjana idea-idea mereka sendiri manakala yang lain bergantung kepada orang lain untuk mendapat idea. Ahli-ahli astronomi hadapan seperti John Naisbitt meramalkan bahawa pada abad ke-21, 'bentuk idea'atau canggih yang dipanggil hak harta intelek akan menjadi barangan utama menggantikan bahan-bahan mentah seperti kayu balak , mineral dan bahan api. Oleh itu , ahli perniagaan percaya bahawa tamadun manusia melalui idea-idea baru boleh mengurangkan pergantungan hidup kepada bahan asal. Idea-idea baru dalam bentuk ciptaan baru ini akan mengurangkan penggunaan bahan-bahan semula jadi.

IDEA DARI AUSTRALIA DAN KANADA

Baru-baru ini sebuah syarikat dari Australia menghubungi kami untuk melabur dalam teknologi. teknologi ini adalah berasaskan kepada arang batu. Teknologi ini dikatakan untuk mengurangkan kos penciptaan kuasa elektrik kurang daripada 50% daripada kos semasa, yang banyak bergantung kepada bahan-bahan minyak dan gas. Teknologi ini pada dasarnya cuba untuk membersihkan arang batu menjadi arang batu tulen oleh gula mementingkan diri kemudiannya dicampur untuk mewujudkan bahan api yang sangat berkesan , jauh lebih berkesan daripada gas atau petroleum.
   Satu lagi syarikat Kanada yang mempunyai slogan "sampah anda adalah perniagaan kami untuk mewujudkan suatu kaedah untuk mengasingkan sampah ke dalam lima bahagian, kertas, plastik , logam , kayu dan bahan-bahan lain . Syarikat itu kemudian menyambung proses ini untuk membuat semua jenis habis daripada ini sampah. diperbuat daripada bahan plastik seperti kayu plastik kayu saiz yang berbeza dan boleh digunakan sebagai landasan kereta api. sisa kayu dan sisa lain dihancurkan dan diperah ke dalam bahan-bahan binaan untuk bumbung diperbuat daripada bahan-bahan yang cukup kuat. Logam dicairkan dan diasingkan untuk mewujudkan beberapa jenis bahan logam baru yang lebih berguna dan sesuai.
   Sebuah syarikat di California untuk mewujudkan satu sistem komunikasi dengan menggunakan komputer berasaskan internet yang membolehkan pengguna melihat persekitaran melalui komputer dari pejabat atau hotel di dalam bilik di negara lain. Ini membolehkan terus memantau dia. Bayangkan jika sistem yang sama digunakan oleh ahli-ahli keluarga di rumah untuk berkomunikasi dengan bapanya yang berada di perantauan . mereka sentiasa dapat melihat dan berkomunikasi antara satu sama lain tanpa perlu duduk bersama-sama dengan mereka. Ini seolah-olah seperti mencari ahli keluarga kami di bilik sebelah melalui televisyen.
   Setiap peniaga terutama mereka yang ingin diketahui usahawan mesti membuat satu tugas yang penting untuk sentiasa mencari dan mengumpul idea-idea baru , yang dilaksanakan pada cubaan seterusnya untuk membuat urusan perniagaan sentiasa mendahului yang lain. Proses membawa idea-idea menjadi realiti dipanggil proses inovasi adalah amat penting kerana ia menentukan kejayaan perniagaan atau usahawan. Di Jepun , budaya perubahan dan pembangunan berterusan keisan'atau asas usahawan yang berjaya dan perniagaan mereka. Dalam tradisi greek , terdapat pelahap budaya untuk perubahan dan kemajuan. Dalam Islam, kita diwajibkan untuk sentiasa membuat perubahan dalam kehidupan anda hari demi hari. Semua ini perlu bermula dari idea yang akan diterjemahkan kepada inovasi dalam perniagaan dan gaya hidup.

PROSES IDEA GENERATION

dR . Edward de Bono , seorang pakar dalam bidang kreativiti menetapkan bahawa untuk dapat mewujudkan idea-idea baru , kita perlu berehat fikiran supaya kita boleh menerima idea sebagai ' berguna ' . sebenarnya adalah kita perlu bermula dengan sengaja memikirkan tentang sesuatu yang ' salah' dari segi logik . contohnya bangun fikiran kita dengan tanah yang boleh dimakan realiti ' . " memang sesuatu yang salah dari segi logik . menerima ini sekarang kerana idea asas untuk membolehkan kita menggunakan imaginasi dalam fikiran untuk bergerak ke hadapan mencari idea-idea yang berguna daripadanya. mungkin kita akan dapat mewujudkan satu bentuk baru makanan. Ikhwan adalah keberatan kita kini dibelenggu oleh logik dan penaakulan rasional. apa yang dianggap logik adalah bergantung kepada apa yang diterima secara umum sebagai munasabah. tanah untuk makanan yang wajar adalah tidak masuk akal. dengan ketara, boleh ada kandungan di dalam tanah cukup sihat supaya ia boleh dimakan, dan apa-apa yang baik?
   Bayangkan bagaimana datuk nenek kita membuat pembaharuan cili, lada putih , cengkih , kayu manis dan serai sebai ganjil untuk makanan kita ? Sudah tentu ini dilakukan melalui pemikiran kreatif juga. Bayangkan bagaimana proses penemuan dan pengupasan kandungan beras padi menjadi beras dan kemudian direbus ke dalam beras berlaku. Proses ini melibatkan kreativiti cukup jauh untuk membayangkan tamadun. mengapa kita tidak cuba menggunakan tradisi ini untuk bergerak ke hadapan untuk mencari kegunaan makanan baru bahan-bahan yang sedia ada yang mudah diperolehi di persekitaran kita ?

KESIMPULAN

idea boleh didapati mana-mana sahaja sama ada dari bacaan , pemerhatian atau semasa dalam perjalanan dan sebagainya. Idea juga boleh menjadi
dihasilkan melalui proses pemikiran dengan merehatkan minda supaya kita boleh menerima idea sebagai sesuatu yang berguna. tidak kira di mana dan bagaimanapun kita memperoleh idea-idea , utama adalah bagaimana kita sedar idea-idea menjadi sesuatu yang berguna. begitu juga dalam perniagaan , untuk memastikan barang-barang atau perkhidmatan kami atau hasil dipasarkan adalah yang terbaik dan dapat menandingi pesaing, kita perlu sentiasa mencari idea-idea baru yang boleh dimajukan. Sesungguhnya , idea modal penting dalam perniagaan.

No comments: