Monday 3 June 2013

Kreativiti dan Inovasi Dalam Perniagaan


Pengenalan

Dalam satu seminar mengenai pemikiran kreatif , penceramah cuba mengusik peserta berfikir dengan menyatakan bahawa dia mempunyai segelas telipat dan disimpan dalam jaket . Kebanyakan pesrta ketawa mendengar idea-idea yang boleh dilipat kaca mata. Kacamata biasanya diperbuat daripada kaca dan kaca itu tidak boleh dilipat. Seenarnya beliau kaca mempunayi itu, kaca dibeli di pusat membeli-belah di lapangan terbang Heathrow adalah disimpan di dalam kotak berbentuk seperti merokok paip kotak tembakau. Apabila terdapat pembukaan di kaca yang boleh dibawa ke saiz biasa sistem kaca teleskopik. Pada satu pihak terdapat satu lagi ruang untuk menyimpan ubat atau pil. Kacamata telah dicipta untuk pengguna yang perlu mengambil ubat , ia hanya kotak megeluarkan perlu dari poket, menarik kaca mata keluar dan pergi ke paip yang berhampiran untuk mengisi air minuman agar dadah. Ini adalah reka bentuk yang mudah yang boleh mengubah cara kita minum. Dari sip apabila minum botol air gas yang dibeli di kedai, kita boleh mengeluarkan kaca mata bergaya dari poket dan menuangkan minuman ke dalam gelas untuk minum bertamadun. bagaimana untuk plat dilipat dan disimpan di dalam poket anda.


ALAT KOMUNIKASI AKTIVITI KELUARGA MUDAH

Biasakah anda mempunyai situasi di mana anda mencari isteri yang baik -cari atau anak anda berkeliaran di pusat membeli-belah kerana anda membawa mereka makanan atau rumah? Atau anda mempunyai rasa kebencian biasakah keran atidak boleh menghubungi beliau atau anak anda sedang duduk di tengah-tengah dewan dan mengikuti program umum tidak boleh diganggu ? atau bayangkan situasi di rumah ibu yang ingin tahu anaknya berada di Amana pada hari cuti sekolah. Anak mungkin bersiar-siar di bandar, dudk di perpustakaan atau bermain dengan sungai. Bagaimana ibu boleh memerhatikan kanak-kanak ini ? bagaimana ibu boleh memastikan bahawa kanak-kanak akan dihubungi dengan segera dalam kesusahan atau apabila ditimpa masalah.
   Jwapan kepada masalah di atas adalah alat komunikasi yang berbentuk seperti alat kelui tetapi ahli keluarga membloehkan untuk berkomunikasi secara langsung antara satu sama lain tanpa mengeluarkan isu ini bunyi seperti telefon bimbit. Setiap ahli keluarga akan memakai jam tangan ini terbentuk apabila mereka meninggalkan rumah. Peranti ini mempunyai permukaan LCD pengguna membelohkan membaca mesej yang dihantar oleh ahli-ahli keluarganya. Mesej ini akan bergerak pada antara muka LCD membolehkan penghantar untuk menghantar mesej kepada penerima maklumat sebanyak sistem kelui . Hanya ia tidak melalui sistem perantaraan seperti paging sekarang. Idea ini telah dikemukakan oleh dan bagi seorang jurutera di sebuah syarikat elektronik di Kuala Lumpur , Mohd

No comments: