Monday 3 June 2013

PERNIAGAAN HILIRAN - UNTUK MENGILANG PRODUK MESRA ALAM


Kesan daripada kempen kesedaran penjagaan alam sekitar dan pembangunan mampan , kini terdapat minat dalam penggunaan produk mesra alam sekitar berbentuk. pengguna kini mula mengambil kesempatan daripada barang-barang yang dikitar semula berbanding dengan barang-barang yang menggunakan bahan asal baru. untuk mengatasi masalah yang disebabkan oleh kertas warna kekuningan telah dikitar semula , ini ketas dwarnakan hijau menggunakan pewarna semula jadi. Pengeluar bekas sampah plastik telah berjaya dapat mengeluarkan air mata plastik dan hancur selepas beberapa bulan . Walaupun lebih mahal , pengguna environmetal Sedar bersedia untuk menggunakannya sebagai satu usaha untuk menyokong kempen kelestarian alam sekitar. Penggunaan ubat nyamuk dan peti sejuk sudah mula berubah pilihan untuk ubat nyamuk dan peti sejuk yang tidak menggunakan bahan-bahan yang memberi kesan kepada lapisan ozon walaupun harga yang lebih mahal. Kita boleh mendapatkan pada dan menubuhkan perniagaan berkaitan teknologi untuk mengambil peluang-peluang ini .
   Di Filipina, seorang usahawan berjaya untuk membangunkan kilang kertas kitar semula kertas pemprosesan khusus dari surat khabar. Kilang yang terletak di tengah-tengah Manila merupakan tumbuhan kecil dan menggunakan satu set jentera usang. Apa yang menarik ialah bahawa operasi yang berdaya maju dan cukup untuk menghasilkan kertas yang boleh digunakan sebagai kertas komputer . Teknologi tidak mustahil dibawa ke Malaysia untuk mengambil kesempatan daripada kewujudan satu prospek perniagaan.


kesimpulan

Kita sebagai rakyat Malaysia akan bersetuju bahawa kadar pesat pembangunan perlu diselaraskan dengan kelestarian alam sekitar untuk terus manusia. Begitu juga, perniagaan yang mahu meneroka, yang berasaskan falsafah pembangunan mampan. Seperti yang dibincangkan di atas, mungkin kita boleh memikirkan lebih banyak peluang perniagaan baru yang berdaya maju tanpa mengorbankan alam sekita

No comments: