Monday 3 June 2013

Konsep Pembangunan Mapan dan Kesan pada perniagaan

falsafah pembangunan mampan menekankan konsep kesejahteraan manusia dan tahan lama . Ini memerlukan kita untuk berfikir tentang aspek-aspek pembangunan yang boleh berlaku secara berterusan dan tidak bergantung kepada sumber asli yang terhad. ia juga menekankan pemeliharaan alam sekitar dan sumber semula jadi untuk memastikan bahawa orang-orang terus makmur dari generasi ke generasi. Falsafah seperti ini akan melambatkan proses pembangunan bagi pembangunan perindustrian dan sektor swasta perlu mengambil kira kesan jangka panjang itu daripada stiap tindakannya.Konsep memaksimumkan keuntungan jangka pendek yang akan digantikan dengan konsep keuntungan mengoptimumkan dalam jangka masa panjang . Masalah firma-firma sektor swasta dan tidak dapat melihat jauh ke hadapan dengan mengandaikan bahawa umur bagi tanggungjawab untuk hadapanbukanlah terdekat mereka.
   Walau bagaimanapun dengn seorang penggubal kesedaran mendalam dasar dan badan kerajaan , sektor swasta kini tidak mempunyai pilihan tetapi perlu memikirkan kesan jangka panjang tindakan mereka untuk memastikan aktiviti-aktiviti mereka selari dengan prinsip pembangunan lestari ini . Apa dan yang dipengaruhi oleh dasar ini jangka panjang? Syarikat menjalankan bahan-bahan mentah semula jadi akan terjejas sedikit kerana mereka kini perlu berfikir tentang kelestarian sumber semula jadi untuk jangka masa panjang. Pengilang dan industri kini menghasilkan air sisa yang mencemarkan keluarga , darat dan udara juga perlu memikirkan kaedah pemprosesan sebelum keluar pencemaran udara, air atau tanah. syarikat-syarikat pengeluaran perlu berfikir tentang barangan yang tidak menghasilkan sisa dan sisa yang menyebabkan air mata alam sekitar. Sebagai contoh , pengeluaran plastik yang tidak boleh dihancurkan dalam tanah untuk digantikan dengan plastik yang boleh dikisar sendiri.Di satu tangan , falsafah pembangunan pembangunan mampan terus mencabar perwujudan industri dan perniagaan tertentu. Sebaliknya , ia mewujudkan satu peluang perniagaan yang besar dan berpotensi di negara ini.

Kita sebagai rakyat Malaysia akan bersetuju bahawa kadar pesat pembangunan perlu diselaraskan dengan kelestarian alam sekitar untuk terus manusia. Begitu juga, perniagaan yang mahu meneroka, yang berasaskan falsafah pembangunan mampan. Seperti yang dibincangkan di atas, mungkin kita boleh memikirkan lebih banyak peluang perniagaan baru yang berdaya maju tanpa mengorbankan alam sekitar.

No comments: